Torsdag

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr


Karin Boye


Så stilla.
   När som helst nu är det morgon, och än har jag inte ens gjort en ansträngning för att sova. Jag vill inte. Jag vill sitta här och vänta in den nya dagen. I vanliga fall hade någon slags stress infunnit sig vid det här laget. I natt är det ovanligt stilla. Även om det förväntas någon slags ansträngning av mig imorgon, så tycks jag inte tillräckligt engagerad.
   Nu är det fågelkör utanför mitt fönster. Jag kan inte säga vilka det är som sjunger, och vad de sjunger om. Men fiskmåsarna i bakgrunden låter lika hungriga och ensamma som vanligt.
   I natt är så stilla, så tyst. I natt gör nästan ont. Men bara nästan. Snart är det morgon och det är en dag närmare en sommar som börjar på riktigt.
   När som helst nu, när som helst nu så går solen upp, när som helst nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0